donderdag 7 april 2011

Ratatouille uit de römertopf.







Voor vandaag heb ik ratatouille gemaakt in de römertopf. Een variant die ik al jaren graag op tafel zet, mede omdat het zo makkelijk en redelijk snel is.
Als eerste de römertopf minstens een kwartiertje in water weken. Dat kan tijdens de voorbereiding van de rest.
Vervolgens snij je een courgette, een aubergine, twee grote uien en een grote paprika in grove stukken. die doe je in de topf. Dit overgieten met twee blikken gepelde tomaten, twee theelepels suiker en wat verse groene (Italiaanse) kruiden naar smaak. Zout en peper doe ik er pas aan tafel op.
Dan een pond gehakt mengen met peper en zout, klein fijngesnipperd uitje, twee eetlepels peterselie, een medium eitje, paneermeel naar believen en fijngehakte knoflook. Dit alles goed mengen met de hand en er dan 16 ballen van draaien. (Of een ander aantal. Dat laat ik altijd een beetje afhangen van de hoeveelheid eters)
De gehaktballen plaats je op de groenten en dan het deksel van de topf erop. Dit plaats je in een koude oven en stelt deze in op 220 graden. En dan aanzetten natuurlijk. Na een uur haal je het deksel van de topf af en laat je de schotel in z'n geheel nog een kwartiertje bakken. De ballen krijgen hierdoor een mooi bruin korstje.
Na dat kwartier kan je zo de schotel op tafel zetten en erbij eten waar je maar zin in hebt: pasta, rijst, brood of zelfs een aardappeltje zijn hier lekker bij. Ik eet het vandaag met brood.
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten